رفاقت
? به مناسبت عید غدیر و استحباب اجرای عقد اخوت:
? در تفسیر آیه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ. حجرات/١٠» جریان موآخات [پیمان برادری] به تفصیل گفته شده است. بعضی فقط نگاه سیاسی و تشکیلاتی به آن می کنند؛ ولی یک مسئله معنوی، سلوکی، دنیایی و آخرتی نیز هست.
? بارها رسول خدا دستور موآخات دادند، در مکه جدا، در مدینه جدا. بعضی اول در مکه با کسی برادر شدند و در مدینه با دیگری. اسم آن عقد اخوت است ولی نسبت شرعی نمی آورد؛ پیمان خیرخواهی، یگانگی، اُلفت؛ در صیغه عقد آن هم هست که شریک در دعا، نماز، زیارت مشاهد مشرفه و ورود به بهشت است. این پیمان بین خانم ها نیز هست.
? رسول خدا بین اصحاب دو به دو عقد اخوت خواندند به اصطلاح همه را با هم برادر کردند و آقا امیرالمؤمنین تنها ماند [فرمودند:] یا رسول الله پیمان اخوت را بین همه بستی و من تنها ماندم؟ حضرت فرمودند: تو را برای خود گذاشتم. عقد اخوت بین رسول خدا و امیر المومنین اجرا شد.
? علامه امینی در الغدیر می نویسند: این از متواترات تاریخ شیعه است و پنجاه نفر از اهل سنت را نام می برد که عقد اخوت بین رسول خدا و حضرت علی علیهماالسلام را نقل کرده اند.
? رسول خدا فرمودند: «تَاخّوا فى اللَّه أخوین أخوین؛ پیمان برادری ببندید در راه خدا دوتا دوتا.» عقد اخوت یک پیمان و عهد است، یک راه باز کردن برای رشد است، یک التیام است.
? انصاف این است که ما خیلی تنها هستیم. چطور ما نمی توانیم با افراد همسو و هم جهت، احساس یگانگی کنیم و پیوند رفاقت و اخوت ببندیم؟! غالباً بر اثر نداشتن اعتدال یا اطلاعات یا هر دو، دچار افراط و تفریط می شویم، کلاه سر ما می رود. در حالی که اهل ایمان نباید چنین باشند.
? رفیق خوب پیدا کردی او را نگه دار و اگر پیدا نکردی بگرد پیدا کن. اگر انسان آن فرد را پیدا کرد چند گام پیش است، به تعبیر امروزی ها نیمه گمشده خود را پیدا کرده است و خیلی بهتر می تواند حرکت کند.
? پیغمبر خدا خود را از این قضیه مستثنا نکردند و با آقا امیرالمؤمنین علیه السلام پیمان برادری بستند
? از زاویه طبایع نفوس معیار هایی هست که چه کسی به درد چه کسی می خورد؟ نفسی که یک طبیعت بر آن غالب است چه طبیعتی باید کنار این قرار بگیرد تا رفاقت آنها مؤثر واقع شود؟
? ممکن است مشکلاتی هم داشته باشد ولی اگر بنا بر موآخات شد باید دنبال کنند و مشکلات آن را هم تحمل کنند، در طول زمان نشان می دهد که رشد نصیب انسان می کند. راه های نیم بند و نرفته را ترمیم می کند.
? باور کنیم که برای رشد به این عقد اخوت نیاز داریم. نباید از رفیق فرار کرد، رفیقِ خوب خیلی ارزشمند است. کسی هنر دارد با زید جدا ببندد، با عَمر جدا ببندد. نباید سر ما در لاک خود باشد و احساس کنیم هیچ نیازی نداریم.
? وقتی رسول خدا خود را از این قضیه مستثنا نمی کنند و امیرالمؤمنین را برای خود نگه می دارند یعنی چه؟ یعنی این رشته سر دراز دارد. انسان رفیق می خواهد. اگر نتوانیم برای خود رفیق نگه داریم ما بیمار هستیم، مشکل داریم، باید خود را درمان کنیم. بعد اگر توانستیم آن را توسعه بدهیم توسعه دهیم، توانستیم بزرگ شویم، بزرگ بشویم.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر