شب قدر
? نصیب ماه رمضان و درک شب قدر
? درک لیلةالقدر، امری است که به حسب ظرفیت، ایمان، عمل صالح و نیت، قابل استیفا (بهره گرفتن) و اصطیاد (صید کردن و نصیب بردن) است.
? بدانیم هرچه شدیم، مربوط به ماه رمضان است. اگر روند سلوکی انسان، روند بهتری باشد، نصیب در ماه رمضانِ بعد، بیشتر و بیشتر و بیشتر خواهد بود، تا میرسد به مرتبهای که به حسب بعضی روایات مساوی با درک لیلةالقدر است، که معرفت حضرات اهلبیت حدّی از معرفت است که مساوی با من عرفها فَقَدْ أَدْرَک لَیلَةَ الْقَدْرِ است…
? ولی کدام معرفت؟! معرفت اسم و لقب اهلبیت و امثال اینها؟! اهلبیت علیهمالسلام کسانی هستند که «دارت القرون الاولی علی معرفتها»، انبیاء نسبت به حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) شناخت داشتند. «وَ عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ الْقُرُونُ الْأُولَى» (معرفت حضرت زهرا بر امت های پیشین لازم بوده است اشاره به انچه در زیارت جامعه امده :حتی لایبقی …الا عرفهم…).
? از اول همینطور بوده است. به سبب نور اهلبیت، خلقت و حکمت خلقت آدم (علیه السلام) توجیه پیدا میکند. خلیفةاللهی، درک ابعاد و زوایا و تجلیّات انوار اسماء است، نه این مقداری که در کتابها نوشتهاند. این مقدار چیزی نیست که دست انسان را بگیرد. به تعبیر دیگر؛ اول فرمود: «إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً» سپس: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ» و بعد از آن سجده ملائکه محقق شد و این سیر خلافت الهی و تعلیم اسماء و مسجود ملائکه شدن، نبود مگر به خاطر قطب این معرفت که حضرات محمد و آل محمد هستند.
حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری