شب قدر
? مقدمات ضیافت لیلة القدر
? انسان نباید فکر کند که با روزه، یکباره به آنچه میخواهد میرسد و رها میشود. او باید بداند بهرهمندی از ضیافت لیلةالقدر مقدماتی دارد. باید آرامآرام آمادگیِ آن را در خود ایجاد کند؛ اباصلت عبدالسلام بن صالحِ هِرَوی می گوید: «در جمعه آخر شعبان، امام رضا علیه السلام فرمود: « ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان رفت… بر تو باد به روی آوردن به آنچه برای تو در آخرت نافع است، همچون دعا و استغفارِ زیاد. قرآن را بسیار بخوان و از گناهانِ خویش توبه کن تا ماه رمضان که میرسد خود را برای خدا خالص کرده باشی. نگذار بر ذمّه تو امانتی باشد، مگر اینکه آن را ادا کنی و در قلب خود کینهای از مؤمنین نگه مدار، مگر اینکه آن را از دل بیرون برانی: وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکبُهُ إِلَّا قَلَعْتَعَنْهُ…» (امالی صدوق) بعد از سفارشات حضرت میفرمایند: تا ماه مبارک فرا می رسد خود را برای خدا خالص کرده باشی.
? بله روزه مراتبی دارد که اگر مقدمات آن رعایت شود بهره خود را از روزه می برد؛ تا نصیبش از روزه فقط تشنگی و گرسنگی نباشد، آنگاه با رعایتِ مقدماتِ روزه، درمییابد که از نظر فکری و ذهنی هم باید روزهدار باشد. باید مراقب باشد تا محضرِ عظیمِ ضیافتِ الهی را درک کند. او باید بداند حتی خیالهای باطلی که از ذهنش میگذرد، بیاثر نیست. این آلودگیها، هم باعث تاریکیِ ذهن میشود و هم فضا را برای روحِ انسان ناگوار میکند.
? اگر روزهدار اهلِ مراقبه باشد، اندکاندک خودش را پیدا میکند. بسیاری اوقات ماه رمضان میگذرد و آدمی متوجه این ضیافت نمیشود. او روزهاش را میگیرد؛ اما گرفتاریهای باطنی و تشتّتِ درون نمیگذارد از این ضیافت، لذتی روحانی ببرد. گاهی مدتی روزه میگیرد؛ قدری که از این ماه گذشت، کمکم با روزه اُنس میگیرد. دلش میخواهد قرآن بخواند، گوشهای بنشیند و ذکر خدا را بگوید، در این هنگام از تلاوت قرآن و از اُنس با روزه، لذتی روحانی میبرد. بله بعضی از دستوراتِ الهی برای آن است که زمینه این آمادگی از قبل فراهم شود و تا دیر نشده انسان از این ماه بهره ببرد.
حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری